Ugrás a fő tartalomra

365 nap - Egy éve futok...

         Egy éve futok!



Az egy éves évfordulón azt gondolom, illik valamilyen összegzést készíteni, hogy lezárhassam az eltelt időszakot és az eredményeivel felvértezve tovább léphessek. Mert fejlődtem és fejlődöm és mindig tovább kell lépni. Hogy milyen irányba és mi az amiben tovább lép az ember, azt az összegzés alapján tudja meghatározni, miután sikerült már valóban megfogalmaznia, miért fut és mi a célja a futással...



A futásom első éve a FUTÁS - ról szólt.
2015.05.14.-én futottam először, nem egészen 5 kilométert, 32 perc alatt, 6:31-es tempóban.
Az Endomondo mérte ennek a történelmi pillanatnak az adatait: itt olvsaható és az első futás leírását itt.
Az eltelt egy évben futottam 1214 kilométert.
  5 km - 32 perc volt, ma 24 perc
10 km - 59 perc volt, ma 50 perc
12 perc test - 2.25 volt, ma 2.48
1 óra futás - 10.12 km (2015szeptember) - ma 11.14 km
Félmaraton 2:10:24 (2015 november) - ma 1:58:52 (2016 március) Nincs még hivatalos versenyeredményem ezen a távon.
Maratoni idő még nincs.
A leghosszabb táv amit futottam 33 km. Élmény volt: itt olvasható a beszámoló.
2016.05.15.-én futottam a jubileumi futást, 13 kilométert, 1:08 perc alatt, 5:10-es tempóban.Benne két PB- vel, javítottam a 10 kilométeres rekordom és az egy órás rekordom is.
A Suntoo mérte az adatokat, melyek itt olvashatóak

(hogy kerek legyen az összefoglaló :)

Egy év már nagy idő, hisz a kezdő futók többsége néhány hét után, az elszántabbak két - három hónap után hagyják abba az edzéseket. S mi a legfőbb ok amiért abba hagyják? Azt gondolom, valamiért nincs erejük, kitartásuk a folytatáshoz és mivel minden agyban dől el, talán az elhatározással van a baj...
S hozzá járul ehhez még a megfelelő ismeret hiánya is. (Tíz jótanács kezdőknek) Mert megfelelő szellemi felkészültség is szükséges a sikeres és sérülés mentes folytatáshoz. Nyugodtan mondhatom, megjártam a hadak útját a futásban s tapasztaltam, nem elég csak időt szánni a futásra, gondolkodni is kell róla s összhangba kell hozni a szervezetet a gondolatokkal... meg kell tanulni futóként gondolkodni...a futás fejlődésével s betartani néhány alapszabályt, hogy a futás valóban öröm legyen és ne csak szimplán öröm legyen, hanem, hosszan tartó örömforrás legyen...

Fokozatosság!
Ez az első és legfontosabb szabály.
Figyelni kell a testünkre, futás közben és utána is. Hogyan reagál a terhelésre és a megváltozott körülményekre. S e reakciókra viszont reagálni kell. Ha fárad, pihenni kell, vagy egyéb kiegészítő mozgásokkal kell a testünknek segíteni az alkalmazkodásban. Fontos a fokozatosság a sérülések elkerülése végett is, hiszen a kezdeteknél egy sérülés könnyen lehet az ok, amiért abba marad a futás... Sétálj! A legjobb regeneráló mozgás egy-egy erősebb edzés után. A futónak nem szégyen belesétálni egy hegymenetbe és egy interval edzés közben sem... Sőt egy - egy edzés helyett is jól eshet egy kiadós séta.
Fontos szabály, hogy három hetente lazítani kell. Kevesebbet futni, jóval kevesebbet, hogy a szervezet feltudjon zárkózni a megnövekedett terheléshez és eltudja végezni azokat az izoméptő fejlesztéseket amik szükségesek a konfort zóna elhagyásával együtt járó nehézségek és következmények feldolgozásához.

Rendszeresség!
A második fontos szabály.
Tűzz ki heti két vagy három időpontot, amikor a legvalószínűbb, hogy van időd futni és ahhoz következetesen ragaszkodj. Semmi kifogás és magyarázkodás! Fuss azokon a napokon mindenképp. (sokszor fordult elő velem, hogy éjjel futottam) Ez csak az első egy-két héten lesz nehéz, mert később a szervezet hozzászokik a mozgáshoz és már igényli azt. Ha fejben eldöntötted, s valóban elhatároztad, hogy futsz akkor már a lelkiismereted is segít és visz előre egyik edzésről a másikra.

Felszerelés!
Sok írás olvasható, amely úgy kezdődik, hogy a futás a legolcsóbb sport, kell egy cipő és hajrá...
Nos ezzel én vitába szállok, egyáltalán nem olcsó, (de erről majd részletesen később...)
Ha esik, ha fúj, a futó úton van...
Persze első körben egy jó cipőre van szükség, hisz a lábat kell védeni leginkább, a futó ember legfontosabb testrészét. Aztán szépen lassan jöhet a többi cucc, minden ami a futásunkat támogatja, futónadrág, technikai póló, aztán zokni és sapka. Aztán reagálni kell az időjárásra. A futó mindig fut. Az időjárás nem lehet akadály. Esőre kell felkészülni, kapucnis esődzseki, kemény szélre kell felkészülni, széldzseki, hidegre kell felkészülni, aláöltözet, hosszú ujjú póló, vastag nadrág, zokni, kesztyű stb. Aztán finomítani a szerkón, fejpánt, karpánt, övek az utánpótlás anyagnak, telefonnak, kompressziós zokni... stb.. végelláthatatlanul sorolhatnám. S akkor még a prémium felszerelésekről nem is beszéltünk, sportóra, lépésszámláló akár... szóval egy idő után nem olcsó sport, sokat lehet rá költeni. S ha már a futásunkkal "nyilvánosságra" szeretnénk lépni, akkor a versenyek nevezési díja, utazások és szállások költsége jön még képbe. De felszerelés kell, szükséges. A jó felszerelés egy idő után elengedhetetlen, hogy a futó fejlődhessen.

Kitartás!
Ha már hónapok elteltek és még mindig futsz, akkor egy másik nehézséggel szembesülsz. A monotonitással. Szerintem ez nem olyan katasztrófális dolog, de sokak küzdenek ezzel az érzéssel. Hogyan lehet elkerültni? Nos, érdemes változatos utakat választani futásunkhoz. Variálni és néha ugyan azt a távot visszafele megfutni. Sokan hallgatnak zenét. Igen nagy futóktól hallani, hogy zenét hallgatnak. Eleinte én is hallgattam zenét, aztán megtanultam a futásomra figyelni, befele figyelni, önmagamra. (ezt köszönöm Bérces Edit Világbajnok és Európabajnok Ultrafutónak). A futásomra figyelek és mint egy relaxációs tréning, olyan már a futás, különösen a hosszúkat szeretem, akkor érzem magam igazán szabadnak!




A Terv
Legyen cél és terv mindig! Akár valami apróság, de cél kell, hogy legyen...

Tervezem, tervezem, napról napra szövögetem terveim:
2015 a Futás éve.
2016 a Félmaraton éve.
2017 a Maraton éve
2018 az Ultra futás éve 

Megjegyzések

I can do It too blog üzenete…
Boldog futószülinapot! ���� Gyorsan én is ránéztem az appra, az enyém május 14 és jól elfelejtkeztem róla... Na, sebaj, nem tudom, hogy mi volt tavaly ilyenkor a levegőben, de szinte napra pontosan együtt kezdtük ��
Umberto Pezzetta üzenete…
Szia, köszönöm és viszont kívánok és is Neked sok jó és élvezetes kilométereket a következő, nem csak egy évre! Hogy mi volt a levegőben? nem tudom, de pánikoltam rendesen és még most is kitart a lendülete ;-)
Irma Ónodi üzenete…
������������ ☺��

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mennyit jelent egy hetes pihenő a futóteljesítményünkben?

Összehasonlítottam futásom adatait az egy hetes pihenés következményeinek igazolására

Az elmúlt héten nem futottam egy métert sem.
Úgy éreztem, szükségem van egy kis pihenőre, sokat futottam és nekem, komoly teljesítményeket sikerült elérnem:

4x a Bazitai hegy megfutása 21 km - 2:10 perc
36 km - a leghosszabb futásom - 3:30 perc
PB - az egyórás futásom 11.87 km, új rekord
PB - 12 perces teszt 2.69 km, új rekord

S e teljesítmények mellett minden másnap 12 km - t futottam, a szokásos körömet. Nem igazán fordítottam figyelmet a pihenésre, s e teljesítmények után is megfutottam másnap a szokásos 12-őt.
Szóval fáradtnak éreztem magam. Úgy éreztem, bárhol, bármikor eltudnék aludni, nehezen mentem le a lépcsőkön, meg ilyesmi... Ezért úgy döntöttem, egy hét pihenőt adok magamnak. Ez éppen egybe esett az áprilisi téllel ;-) így a nagyon zord itélet időben nem futottam... már úgy is elegem volt a sok hidegből!

Az egy hetes pihenőben semmit sem csináltam. (nem helyes!) Többször sétáltam nagyokat,…

In memorian Hári Gyula - 30 km

30 km futás Hári Gyulára emlékezve
Hári Gyula, Zala megye első ultrafutója, aki dobogós volt a Spartathlonon, Nován született. Hatvan éves lenne. Születésnapja alkalmából emlékfutást szervezett Bérces Edit, ultrafutó, világbajnok.
A program úgy alakult, hogy péntek este egy fórumot tartottunk, ahol találkoztam néhány sok (nagyon sok) kilométeres ultrafutóval, akik megosztották Hári Gyulával kapcsolatos emlékeiket az érdeklődőknek.
Másnap, 18-án, szombat délben a novai temetőben tartottunk egy pár perces emlékezést. Sok futó aláírásával díszített fehér szalagot helyeztünk el a sírján.

Sergyán Gábor és jómagam fél kilenckor indultunk útnak szombat reggel, Zalaegerszegről, hogy aztán harminc kilométert megfutva érkezzünk szülőfalumba, Novára. (Pali bácsi, akinek a lábában 256 ezer kilométer van már és 78 éves) korábban indult, tekintettel a lassabb tempójára.
Enyhe izgalommal szedtem a lábam, hisz a harminc kilométer azért mégis csak harminc kilométer. Nem beszélve arról, hogy három nappal …

Leghosszabb futásom: 36 km

Az úgy volt, hogy nagyon ráértem. És ha már olyan nagyon ráérek, gondoltam, futok egy hosszút, csak, hogy valami különleges is történjen mindennapi futásaim közepette. (itt a verseny szezon, de úgy jött ki, hogy eddig sehol sem tudtam elindulni...)
Szombat délelőtt (tegnap) estem neki a távnak, igaz még az indulás előtt egy órával sem voltam biztos az útvonalat illetően. Két tervem is volt, de aztán a simább útat választottam, ha már 36-38 km körülit szerettem volna mindenképp abszolválni, ne nehezzítsem meg a dolgom feleslegesen.

       Tízkor indultam, körülbelül 12 fokban s végül a Zalaegerszeg - Zalacséb - Zalaegerszeg útvonal mellett döntöttem. Az eleje nagyon jól ment, könnyedén tartottam az 5 - 5:20 -as tempót. Tíz kilométer hamar meglett (második legjobb időmmel). Az volt a terv, hogy elfutok valahová és onnan vissza. Tehát 18 kilométernél, bárhol is vagyok, megfordulok. Ez a forduló Zalacséb túloldalán érkezett el. Ekkor már gondban voltam a frissítéssel. (két deci i…